We zijn weer op weg - Reisverslag uit Lambrechten, Oostenrijk van Jan, Madelon, Nynke, Tijmen, Lena en Fiene - WaarBenJij.nu We zijn weer op weg - Reisverslag uit Lambrechten, Oostenrijk van Jan, Madelon, Nynke, Tijmen, Lena en Fiene - WaarBenJij.nu

We zijn weer op weg

Door: Madelon

Blijf op de hoogte en volg Jan, Madelon, Nynke, Tijmen, Lena en Fiene

19 Juli 2018 | Oostenrijk, Lambrechten

We zijn weer op weg. Dit keer richting Zuid-Oost Europa.

Na onze prachtige (werk)reis naar Ecuador, twee jaar geleden alweer, zijn we vorig jaar wat meer in de buurt gebleven. Een week in Drenthe en twee weken Luxemburg, met uitstapjes naar Zuid Walonië en Frankrijk. Hoewel het volgens ons alle zes een lekkere en gezellige vakantie was, ontbrak het toch op een aantal punten aan ‘vakantiewaardigheid’. Het weer - tja, zomer 2017 was bepaald niet zoals zomer 2018. Buitenlandgevoel - al klinkt Drents buitenlands genoeg, Luxemburg is teveel bekend terrein om ons in echt buitenland te wanen.

Tijdens een paar dagen in Luxemburg, afgelopen Kerst, stelden we ons de vraag wat we met vakantie 2018 zouden doen. Uitgangspunt was binnen Europa en met de auto. De post-its vlogen op het raam: naar de bergen, naar de zee, naar een eiland, ergens waar het warm is, waar we andere talen kunnen horen, waar we nog nooit geweest zijn. Shoppen in een leuke stad, gaan raften, wandelen boven de boomgrens. Een rondreis, bijzondere slaapplekjes, cultuur, natuur, mensen.

Gezien het verlangen naar zon/warmtezekerheid dachten we al snel richting Zuid-Europa. Italië viel af omdat we daar – met veel plezier – al een paar keer geweest zijn. Een korte gedachtenstop bij Spanje/Mallorca, en toen werd Kroatië geopperd, omdat een aantal schoolvrienden daar goede verhalen over hadden. Kroatië voldeed aan bijna alle criteria op de uitgebreide wensen lijst, alleen voor een wandeltocht boven de boomgrens moesten we iets uitwijken. Eerst een paar dagen in de Alpen? Via Praag – de Hoge Tatras in Slowakije – Hongarije naar Kroatië? Nee, al lezend en klikkend werd de aantrekkingskracht van de Accursed Mountains in Albanië steeds groter.

Over de afgelopen maanden is onze reis steeds verder ingevuld: voormalig Joegoslavië biedt een breed scala aan cultuur, natuur, leuke stadjes en activiteiten. We gaan een rondreis maken, met een eerste stop in Oostenrijk, dan door via Zagreb naar Sarajevo, door Montenegro naar Albanië en terug via de Kroatische kust naar Slovenië. 25 dagen reizen, door 7 landen trekken en op 12 verschillende adressen slapen. We hebben er allemaal zin in!

Dinsdagavond stond de auto volgepakt klaar om aan onze Balkan Roadtrip te beginnen! Wat een hoop spullen hebben we mee (tenten, luchtbedden, slaapzakken, tassen met zwemspullen, wandelschoenen, boeken, proviand en toiletspullen, en natuurlijk ieders eigen tas met kleding en ondergoed). Maar we kunnen nog door de achterruit kijken, dus er is zelfs nog ruimte om souvenirs mee terug te nemen.

’s Middags hadden we nog wel even een dingetje toen we de groene kaart van de auto nergens konden vinden. Die is namelijk verplicht om Albanië en Montenegro in te komen! In Bosnië volstaat een zwart-wit kopie, maar die hadden we ook niet….. Zoeken in de auto, in het nachtkastje en in de archiefkast, maar niet gevonden. Uiteindelijk FBTO gebeld en een digitale versie toegestuurd gekregen, die ik op groen papier heb uitgeprint. Als ik dat in een autopapieren mapje doe, hebben ze het bij de douane posten hopelijk niet door....
Toen Jan nog even opzocht hoe het met de bandenspanning zit, we hebben tenslotte 4500km voor de boeg, kwam hij terug met…. de groene kaart! Die was blijkbaar tussen het onderhoudsboekje geschoven toen dat bij de laatste keuring geraadpleegd was en weer terug gestopt in het handschoenkastje. Gelukkig.

Inmiddels zit de eerste dag erop. Een lange dag op de Duitse autobahn. Een uurtje vertraging vanwege stau, maar om half 7 kwamen we aan op onze eerste bestemming, de Schnatterhof, een vakantieboerderij net over de grens in Oostenrijk. Met gesnater van de ganzen op de achtergrond, en uitzicht op een dal. Het is hier net Luxemburg... Maar de vakantie is begonnen!

• 19 Juli 2018 - 08:46

Leonie:

Fijne vakantie!! Leuk om jullie reisverslag weer te lezen:-)

• 19 Juli 2018 - 09:03

Marianne:

Vanmorgen al meteen gekeken en ja hoor! Het verhaal van De Boertjes! Leuk vooruitzicht de komende weken. Veel plezier allemaal en Geniet van een mooie reis.

• 19 Juli 2018 - 12:33

Anny Van Laere:

Hoi Madelon,
    Ik ga weer lezen hoor veel plezier en geniet van jullie mooie vakantie.
    Zelf ben ik ook in Kroatie op vakantie geweest toen het nog Yoegoslavie was.Het is een prachtige natuur.
    De plivici meren en de grotten van Postonja zijn een aanrader.
    Ik weet niet of ik het goed heb geschreven maar het zijn beide bekende toeristische trekpleisters en heel mooi.
    groetjes,
    Anny

• 20 Juli 2018 - 10:48

Paulien Zijlmans:

Hallo vakantiegangers,

Leuk dat jullie voor Kroatië hebben gekozen. Wij zijn daar 2x met de caravan geweest, helemaal tot aan Dubrovnic. Trogir is een mooi stadje en ook Split is een aanrader.
    Wij wensen jullie een hele mooie en gezellige vakantie toe en lezen met plezier je verslag.