Betrokkenheid op z'n Amerikaans - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van Jan, Madelon, Nynke, Tijmen, Lena en Fiene - WaarBenJij.nu Betrokkenheid op z'n Amerikaans - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van Jan, Madelon, Nynke, Tijmen, Lena en Fiene - WaarBenJij.nu

Betrokkenheid op z'n Amerikaans

Door: Madelon

Blijf op de hoogte en volg Jan, Madelon, Nynke, Tijmen, Lena en Fiene

14 December 2012 | Verenigde Staten, Boston

Toen ik een paar weken geleden de vraag kreeg om een stukje te schrijven voor de ouderkrant van onze school in Zeist, zei ik natuurlijk meteen ja. Het thema van de Kerstkrant zou ‘betrokkenheid’ zijn, en het leek leuk om dit thema vanuit onze Amerikaanse ervaring te bekijken. Als oud-redactielid voel ik me sowieso betrokken bij de krant, en sinds ik onze blog schrijf, heb ik ook veel plezier in het analyseren van de wereld om me heen. Al jarenlang fotografeer ik met veel plezier, en sleep ik mijn camera overal mee naar toe en bekijk ik de wereld vaak in ‘snapshots’, alsof er een kadertje omheen zit. Hetzelfde gebeurt nu ook met het schrijven van de blog: regelmatig zie ik dingen die me opvallen of raken omdat ze bijzonder, grappig, raar of gewoon anders zijn, en dan vraag ik me af hoe ik daar in Nederland tegenaan keek, en waarom het me hier zo opvalt. Zonder meteen een psychoanalyse van mezelf te doen – er zit vast wel wat compensatie bij van dat halve jaar dat ik, afgestompt door de morfine, thuis op de bank heb gezeten – feit is dat ik heel bewust bezig ben met ons leven hier in de Verenigde Staten. We zien, doen, ervaren en beleven veel, en er gebeurt heel veel waarvan ik denk: daar moet ik eens over schrijven in onze blog.
Zo ook dus ook het onderwerp ‘betrokkenheid’, en dan denk ik speciaal aan betrokkenheid op school, en aan de kerstperiode.
De decembermaand is altijd een drukke maand, met Sinterklaas, Kerst, Oud-en-Nieuw en héél veel verjaardagen (gefeliciteerd Claire, Floor, Jacqueline, Vera, Madelief, Nynke, Joris, Bea, Jaimy, Julie), en allerlei activiteiten op school. Het gevoel van lichte stress en saamhorigheid, de (koude) donkere dagen en de warmte van vrienden bij elkaar. Ook op school veel gezelligheid met de kinderen, en andere ouders: samen de school versieren, Sinterklaas, pakjesavond, knutselen, kerstdiner, de kerstborrel en samen liedjes zingen. De school van onze kinderen, een gemeenschappelijk belang en een betrokkenheid die voor veel ouders verder gaat dan een ‘sociale verplichting’.
Hier in Newton ervaar ik de betrokkenheid vooral als een sociaal bewustzijn in de vorm van een politiek correcte bijdrage aan de school van je kind. Betrokkenheid gebeurt hier vaak in de vorm van vrijwilligerswerk en fondsenwerving, en is –zoals de meeste dingen in de VS- zeer gestructureerd. Jan zegt wel eens lachend dat Amerikanen net Duitsers zijn: Befehl ist befehl! Alles gaat hier volgens een protocol en van spontaniteit worden de meesten alleen maar zenuwachtig. Maar dat hadden jullie al in eerdere blogs kunnen lezen (I’ll have to talk to my manager, en I’m not allowed to do that).
Op onze school mag je niet trakteren (stel je voor dat je je zou onderscheiden; of dat je iets meeneemt waar iemand ziek van kan worden). Er wordt ook geen Kerstfeest gevierd (daarmee zou je niet-christelijke gezinnen voor het hoofd kunnen stoten), en ook geen lichtjes, kerstboom of andere versiering, dus er hoeft niet gezamenlijk versierd te worden. Er wordt wel een Holiday Party gehouden, en een inzamelingsactie van speelgoed (nieuw en in de verpakking!) voor arme kinderen, geld en voedsel voor minder bedeelden, een boekenfair om geld in te zamelen voor de schoolbieb, en een kerstgratificatie voor de leerkrachten. Je mag je kind geen kerstkadootje aan de juf laten geven, want daarmee zou je andere kinderen/ouders voor het hoofd kunnen stoten (als die niets of iets kleiners zouden geven), maar je mag wel met naam en toenaam een bedrag op naam van een leerkracht storten, ter besteding in de klas. De voorgedrukte brief – er hoeft alleen nog het bedrag aangekruist te worden, en dan met check weer meegeven aan je kind – hebben we drie weken geleden al thuis gekregen. Niet verplicht hoor! Slechts een ‘suggestie’.
Verder is er ook maandelijks een waarderingsontbijt voor de leerkrachten: via een voorgekauwde lijst kun je aangeven waar je deze keer voor wilt zorgen: 12 bagels met cream cheese (3x), een fruitschaal; koffie; thee; muffins; papieren bordjes; servetten, etc etc. De data voor deze ‘spontane’ leerkracht waarderingsontbijten liggen voor het hele jaar al vast. Net zoals de ‘potluck’ dinners, die voor elk leerjaar georganiseerd moeten worden, omdat het zo gezellig is als de ouders van elke klas een keer gezellig samen een avond bij elkaar zijn: wie stelt dit jaar zijn huis beschikbaar?
Kortom, veel spontaniteit zien we hier niet als het gaat om betrokkenheid bij school en bij elkaar. Speelafspraakjes worden gemiddeld anderhalf tot twee weken van tevoren gemaakt, en dan meestal per mail via de ouders. En als het om een verjaardagsfeestje gaat, dan worden de uitnodigingen absoluut niet in/op/bij school uitgedeeld. Er wordt ook niet over het feestje gesproken, tenzij je de hele klas uitnodigt. Er wordt uberhaupt niet openlijk over sociale omgang buiten school gesproken, en eventuele vriendschappen zijn helemaal niet zichtbaar. Ik heb geen idee of er veel ouders bevriend zijn met elkaar, en of er wel eens samen gesport wordt, koffie gedronken of een keer de kroeg in. Die ene keer dat ik mijn medeklassemoeders had uitgenodigd om koffie te komen drinken en kennis te maken, hebben er twee niet gereageerd, de derde had ‘other commitments’ en de vierde ‘a conflicting agenda’. En nog steeds heb ik geen idee of het aan mij lag, of dat ik tegen het ‘protocol’ in handelde, of het toevallig slechte timing was.
De ouders van ‘onze’ scholen zijn aardig zat, maar behalve de ontzettend leuke pompoensnij middag, en een spontane potluck dinner, toen de ‘formele’ klasseavond door minimale opkomst (20 van de 90 ouders) afgeblazen werd, hebben we nog niet veel gemerkt van betrokkenheid van ouders onderling. Wel hebben we gelukkig een hele leuke vriendschap opgebouwd met Rob en Beth, de ouders van Nynke’s vriendinnetje Megan. En met Beth ben ik afgelopen week meegeweest naar een Lady’s night (hierbij valt Gooise vrouwen in het niet!) in een belachelijk groot huis, in één van de duurtste wijken van Newton, waar de genodigden een vriendin mee naar toe mochten nemen! Dat dan weer wel.


  • 14 December 2012 - 06:51

    Marjolein:

    Zo, Madelon dat is nu eens een verslag wat ik niet herken. Zou het na 9/11 ook heel erg veranderd zijn? Of ook dichterbij Boston?

    Ladies Night herken ik weer wel gni. En ook alle variaties op een Tupperware avond: Pampered Chef, Longaberger Baskets. Zijn ook avonden die je een keer meegemaakt moet hebben....lol.

    Liefs van een betrokken lezeres : )

    Marjolein

  • 14 December 2012 - 07:39

    Caroline:

    Tjee..met lichtelijk stijgende verwondering las ik je verhaal. Dit had ik niet verwacht. Wat gaat het er hier dan anders aan toe zeg! Het woord " gezellig" is niet voor niets nauwelijks te vertalen in een andere taal, denk ik.
    Groeten, Caroline

  • 14 December 2012 - 08:59

    Danielle Prins:

    Hoi Madelon, lijkt me idd niks voor jou deze gestructureerde en geplande "gezelligheid". Net de kerstversieravond op school gehad en het Kerstkoor voor tijdens de kerstborrel is al aan het warmdraaien. Fijn dat jullie daar volgende jaar weer gewoon bij zijn, moet je maar denken. Geniet nog steeds elke week van je bespiegelingen.
    Fijne dagen alvast en veel lieve groetjes,
    Danielle

  • 14 December 2012 - 09:31

    Anja Lansu:

    Leuk om te lezen hoe het daar in het dagelijks leven aan toe gaat op school. Als leerkracht dubbel zo interessant. Geef mij maar de gezelligheid van een versierde school en kerstviering.

  • 14 December 2012 - 09:33

    Marieke:

    Wow, wat een mooie bespiegeling van betrokkenheid. Enorm interessant om via jullie zo'n inkijkje te krijgen in het Amerikaanse leven van alledag. En wat knap hoe jullie daar je weg weer in weten te vinden.
    Wat een contrast hoe wij in ons Louise de Colignytijd met elkaar omgingen.. Thee? Ja, Gezellig! Boterham mee-eten? Ja, leuk! Wijntje? Ja, de 4 zit in het uur, het kan hoor! Bijna etenstijd, kinderen hebben honger, patat halen voor iedereen? Ja, lekker!
    We zullen jullie missen volgende week op school tijdens het kerstdiner voor de kinderen, het enthousiaste maar her-en-der valsklinkende kerstkoortje van ouders en de gezellige borrel! Liefs uit Zeist, Marieke

  • 14 December 2012 - 09:41

    Siets:

    Mooi verslag en wat een ervaring om mee te maken. Op elke school is er wel wat ...maar wat mogen we blij zijn met de intimiteit en de sfeer bij ons op school...waarbij ook wel weer eens gezegd mag worden dat jullie hier juist ook met deze dagen gemist worden!
    Ik denk dat onze leerkrachten ernstig gechoqueerd zouden zijn met een cheque ipv een klein cadeautje...wat een andere wereld!!

  • 14 December 2012 - 10:36

    Ilse:

    Hoihoi allereerst nog gefeliciteerd met nynke ( had ik al gedaan dacht ik maar toch) . Zo te lezen zijn we hier in nederland toch een stuk gezelliger en kan ik met een gerust hart hier lekker blijven. Desalnietemin voor jullie een super ervaring!

    Groetjes voor jullie allen enne vergat je nou gewoon Joris zijn verjaardag in je blog!?

  • 14 December 2012 - 10:37

    Ilse:

    Uh sorry madelon, ik las niet goed geloof ik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan, Madelon, Nynke, Tijmen, Lena en Fiene

Actief sinds 12 Feb. 2012
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 43977

Voorgaande reizen:

28 Juli 2019 - 16 Augustus 2019

Met de camper door Schotland

21 April 2019 - 28 April 2019

Familiereis naar Puglia

18 Juli 2018 - 12 Augustus 2018

Balkan rondreis (2018)

13 Juli 2016 - 18 Augustus 2016

De Boertjes naar Ecuador (2016)

30 Juli 2012 - 14 Augustus 2013

Familie de Boer naar Boston (2012/2013)

Landen bezocht: