Over beesten, beestjes en ander ongedierte - Reisverslag uit Newton, Verenigde Staten van Jan, Madelon, Nynke, Tijmen, Lena en Fiene - WaarBenJij.nu Over beesten, beestjes en ander ongedierte - Reisverslag uit Newton, Verenigde Staten van Jan, Madelon, Nynke, Tijmen, Lena en Fiene - WaarBenJij.nu

Over beesten, beestjes en ander ongedierte

Door: Madelon

Blijf op de hoogte en volg Jan, Madelon, Nynke, Tijmen, Lena en Fiene

15 Januari 2013 | Verenigde Staten, Newton

Half 11 en ik zit alleen beneden, achter de computer. Dat is wel even geleden! De afgelopen 5 weken hebben we bijna non-stop, letterlijk ‘full house’ gehad, en zijn we veel weg geweest om samen met onze bezoekende familie en vrienden New England verder te ontdekken. En als we niet op pad waren, dan zaten we gezellig met een kop koffie, biertje of wijntje te kletsen.

Maandag komen pas de volgende logées. Leonie en Jacqueline komen dan vanuit Zeist hierheen voor een paar dagen Boston, en daarna gaan we met ons drietjes naar New York. Voor mij al het derde bezoek aan New York sinds de zomer (en voor volgende maand staat het ook al in de planning), maar het blijft geweldig om erheen te gaan (dus wie weet, later, als de kinderen de deur uit zijn..... ).
Na de dames verwachten we in betrekkelijk vlot tempo de familie Schrooten, oma Joke en tante Ineke, oom Martin en tante Annemieke met Claire en Bret, opa Willy en oma-Jan, weer oma Joke, met opa Bret, oom Joris en tante Petra met Jaimy en Roan, en – Tijmen kan de tijd wel weg kijken – vriendje Colin met zus Kyla en Bea en André. En tegen die tijd is het.... Mei.

Maar nu dus even een paar dagen stilte voor deze gezellige storm(loop).
Zelfs op cursus gebied is het even rustig. De cursussen Design en Organizational Analysis heb ik in december glansrijk afgesloten, en de twee nieuwe cursussen (Microeconomics for MBA, en Grow to Greatness: Smart Growth for Entrepreneurial Businesses) beginnen pas volgende week, en in februari.

Ik heb dus een zeldzaam rustige avond. De meisjes liggen op bed, Jan is voor een congres naar Fort Lauderdale, in Florida en Tijmen is met hem mee. De hele week heeft Tijmen’s mond niet stil gestaan over de trip, en over alligators, slangen, haaien en allerhande andere ‘enge’ dieren die hij hoopt te zien. Gewapend met een verrekijker, fototoestel, zwembroek (het is daar 27 graden, Celsius wel te verstaan – hier was het vorige week nog 27 graden Fahrenheit) en een extra stapel huiswerk, is hij gisteren met Jan vertrokken. Vandaag was gewoon een congresdag voor Jan, maar zoals hij net aan de telefoon zei: Tijmen heeft zich voorbeeldig gedragen, al blijft hij een 8-jarig jongetje dat dingen doet die mannen boven de 20 (meestal) niet meer doen..... (onder tafels en posterborden doorkruipen, bijvoorbeeld), haha. Woensdag is er ook een volle congresdag, maar morgen gaan ze met z’n tweetjes de Everglades in!

Eerst met een hoover boat het moeras in, en daarna nog een stuk fietsen. Ze zullen waarschijnlijk wel alligators zien, en misschien ook nog een python. Deze week is de Everglades Python Hunt begonnen, een maand lang durende wedstrijd om de grootste python te vinden en vangen. Deze wedstrijd is bedoeld om het grote aantal pythons, die eigenlijk niet in de Everglades horen, terug te brengen, en zo’n 700 jagers uit 32 staten, sommige professionals, maar veel rookies (onervaren jagers), doen hieraan mee. En Tijmen had zelf ook al hele theorien over wat hij zou doen als hij een python zou zien. Wat ze ook allemaal zullen zien en beleven, Tijmen heeft me in elk geval beloofd dat hij (samen met Jan) bij thuiskomst een stukje op de blog gaat zetten. Nou, ik kijk al uit naar al zijn foto’s en verhalen!

Inmiddels zit ik behalve dit stuk te schrijven ook een poging te doen om mijn inbox leeg te krijgen, daar was namelijk de afgelopen weken wel behoorlijk wat mail opgehoopt. Waaronder de volgende twee emails (die ik integraal even hieronder zet, om een mooi cultureel verschil VS – Nederland te illustreren) van de schoolnurse:

________________________________________________________
January 11, 2013 – Important Info Re: Flu

Dear Parents,
This year's strain of flu is more severe than in past years. I want to encourage you to get a flu shot for you & your children if you have not already gotten one. It's not too late; the flu season continues through March. As of now, Newton Health Department is out of both injectable & spray flu vaccine, but will be receiving more nasal spray only soon. I will keep you informed. In the meanwhile, Walgreen's still has a supply.

Please keep your children home with a fever of over 100, and even if your child does not have a fever but is showing other symptoms, use your best judgment. Err on the side of caution when deciding whether or not they should come to school. If a fever lasts longer than 48 hours, and/or you or child become listless, seek medical attention immediately.

Below, please find important facts to help you distinguish a common cold from the flu:

Cold:
Gradual onset of symptoms
No fever
Slight body aches
Headache uncommon
Runny nose, sneezing
Sore throat common
Hacking cough

Flu:
Sudden onset of symptoms
High fever
Often severe body aches
Headache common
Sometimes runny nose, no sneezing
Sore throat uncommon
Dry cough

Please call me with any questions or concerns. Stay healthy!
__________________________________________________________
January 14, 2013 - Flu Clinic Information

Dear Ward Community,
The City's Health and Human Services Department together with Newton-Wellesley Hospital will offer a free flu vaccination clinic Wednesday afternoon at the Newton Free Library.

Please go to newtonma.gov/flu to download forms. Each student receiving either nasal or injection vaccine must submit two forms - the Consent/Screening form and the Vaccine Administration form.
Thanks for helping keep our children healthy.
__________________________________________________________


Jan en ik lezen er maar een beetje overheen, lachen er wat om en negeren de oproepen. Als bioloog en nuchtere Hollanders vinden wij het hele gedoe over die griepvaccins nogal overdreven. Net zoals gebruik van antibiotica in pleisters, zalfjes en allerhande ontsmettende druppeltjes, overigens. Je hebt je immuunsysteem tenslotte niet voor niets. En hoewel flink ziek zijn echt heel vervelend is, je lichaam kan een heleboel zelf aan, maar het moet dan wel de kans krijgen het zelf te doen. Een griepvaccinatie voor ouderen en hoogrisico personen, prima, maar wij vinden het absoluut niet nodig voor onze gezonde kinderen en onszelf.

Maar hier is visie dus héél anders: 1) elke ziekte is eng, en alles wat je weg kunt spuiten, smeren of vaccineren: doen; 2) deze middelen zijn beschikbaar, dus je hebt er recht op; 3) het is belangrijk voor mij (niet ziek worden), en effecten op lange termijn (bv antibiotica resistente bacterie stammen, of muterende virussen) – dat is niet mijn probleem.

Dat dit een algemene visie in de gezondheidszorg is wel duidelijk: elke dag wordt er na het nieuws door de overheid een oproep gedaan om toch absoluut een Flu-shot te halen en mee te helpen de natie gezond te houden. Je krijgt zelfs een griepprik ‘erbij’ als je voor iets anders naar de dokter gaat. En op elke tube tandpasta of doos tissues zit een sticker ‘did you get your Flu-shot?’. En zoals uit bovenstaande mails blijkt, je kunt ook gewoon op school even een griepprik of -snuifje halen. Al is de schoolnurse door de overweldigende aanvraag, nu wel even door haar voorraad heen.
Voor mij is dit alles weer een voorbeeld van schijnveiligheid (waar ik het al eerder over heb gehad): prik halen, probleem opgelost. Alsof het zo simpel is.

Maar ja, op dit punt zijn wij dus echt de uitbijters, die rare Nederlanders, die in de winter hun kinderen OP DE FIETS naar school laten gaan. Omdat ze dat 'gezond' vinden. 'Waarom? Ze hebben toch gewoon een auto’, zien we ze denken. Ja, wij zijn die rare mensen, die hun kinderen GEEN Flu-shot geven en oeioeioei, nu we het daar toch over hebben, we hebben ze OOK NIET laten vaccineren tegen waterpokken....

Dat laatste is ook heel fout! Want eigenlijk mogen onze kinderen zonder waterpokkenvaccinatie niet naar school. Als iemand op school waterpokken krijgt (al is die kans erg klein, want iedereen is hier tenslotte ingeent), dan moet ik onze kinderen allemaal twee weken thuis houden. Echt waar. Omdat ik ze niet heb laten inenten. Dat wij alle zes de waterpokken al ruim voor onze lagere schooltijd gehad hebben, dat doet er niet toe, want ik kan voor geen van ons een doktersverklaring overleggen waarin staat wanneer de huisarts de diagnose ‘waterpokken’ gesteld heeft. Simpelweg omdat we in Nederland meestal niet met de waterpokken naar de huisarts gaan, en er dus vaak geen ‘bewijs’ van is. Behalve dan dat het kind van top tot teen onder van die jeukende bultjes zit. Maar dat telt niet.
In de eerste twee schoolweken heb ik serieus mijn best gedaan om via het consultatieburo in Zeist zoiets als een ‘waterpokken-datum’ van mijn kinderen boven tafel te krijgen, maar toen ik van het befaamde kastje naar de befaamde muur werd gestuurd, heb ik het er maar bij laten zitten. En zolang de schoolnurse mij er niet opnieuw op aanspreekt (dat onze kinderen nog tegen waterpokken gevaccineerd moeten worden om naar school te mogen), zolang hou ik mijn mond erover dicht.

En nu ik het toch over beestjes heb: waar ik ook mijn schouders over op haal is het luizenprotocol. Net zoals op elke school, steekt ook hier af en toe de luis zijn kop op. En ja, het zijn vervelende beestje, en ik baal er ook van als ik er bij één van de kinderen één zie – want dat betekent meestal dat ze bij allevier (en soms ook onszelf) rond kriebelen – maar meer dan vervelend is het toch ook weer niet.
Maar bij luis luidt het protocol: ofwel behandelen met een chemisch goedje – en dan mag je kind meteen na start van de behandeling weer naar school -, ofwel, als je niet met chemische troep aan de slag wilt, kammen. Maar in dat laatste geval mag je kind pas naar school als alle neten weg zijn, te controleren door de schoolnurse. Gelukkig hebben we al maanden geen last meer gehad van de kriebeldiertjes, maar als ze voorbij komen dan zullen mijn kinderen, desgevraagd, uiteraard behandeld zijn met Nix (dat is de naam van een kuur die ik het gemakkelijkste kan onthouden)!

En nu maar hopen dat we griepvrij de winter doorkomen, want stel je toch voor dat één van ons wel griep krijgt (gewoon omdat we hier misschien blootgesteld worden aan andere griepvirussen dan in Zeist), dat zou ik nog spijt krijgen dat we ze die Flu-shot niet hebben laten geven. Hatsjoe.





  • 15 Januari 2013 - 09:59

    George:

    Ben toch benieuwd naar de belevenissen van Jan en Tijmen.

    Ome George

  • 15 Januari 2013 - 10:21

    Petra:

    Nou Madelon, jij durft wel hoor! Je kinderen onbeschermt naar school sturen....Foei!
    Haha, ik heb hier trouwens zelfs een stukje in de volkskrant zien staan over het griepvirus in Boston! Nou, dan moet het toch wel heel ernstig zijn toch?
    Geniet in tussen nog maar even van de rust, want als ik het zo hoor komt daar niks meer van tot wij geweest zijn!
    En ook ik ben erg benieuwd of Tijmen nog een Python gaat vangen!!!!

  • 16 Januari 2013 - 14:52

    Marja:

    Tjonge, de inentingenclub in Boston is nog een graadje erger dan in Washington. Toen ik vertelde dat onze kinderen waterpokken hadden gehad toen ze 1 en 3 jaar waren was het in orde. Rare jongens, die Amerikanen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan, Madelon, Nynke, Tijmen, Lena en Fiene

Actief sinds 12 Feb. 2012
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 43974

Voorgaande reizen:

28 Juli 2019 - 16 Augustus 2019

Met de camper door Schotland

21 April 2019 - 28 April 2019

Familiereis naar Puglia

18 Juli 2018 - 12 Augustus 2018

Balkan rondreis (2018)

13 Juli 2016 - 18 Augustus 2016

De Boertjes naar Ecuador (2016)

30 Juli 2012 - 14 Augustus 2013

Familie de Boer naar Boston (2012/2013)

Landen bezocht: