Goedemorgen Wereld - Reisverslag uit Alyth, Verenigd Koninkrijk van Jan, Madelon, Nynke, Tijmen, Lena en Fiene - WaarBenJij.nu Goedemorgen Wereld - Reisverslag uit Alyth, Verenigd Koninkrijk van Jan, Madelon, Nynke, Tijmen, Lena en Fiene - WaarBenJij.nu

Goedemorgen Wereld

Door: Madelon

Blijf op de hoogte en volg Jan, Madelon, Nynke, Tijmen, Lena en Fiene

01 Augustus 2019 | Verenigd Koninkrijk, Alyth

Ik word wakker na onze eerste nacht in de camper. Nou ja, ná onze eerste nacht…. eigenlijk nog middenín de eerste nacht. Het is net over half 5. Door het kleine raampje in ons slaapcompartiment boven de bestuurdersstoel zie ik dat het al licht wordt. En ik zie ook waar ik wakker van geworden ben: ganzen. In de camper is het helemaal stil. Geen enkele snurk, zucht of ander slaapgeluidje. Iedereen in diepe rust. Ik draai me nog eens om en luister naar het gesnater van de ganzen en het geloei van een paar koeien die wat verderop staan. Het is gestopt met regenen.

We zijn in Schotland. Na twee dagen in een appartementje in hartje Edingburgh hebben we gisteren de camper opgehaald en zijn we begonnen aan onze rondrit door de Schotse Hooglanden: In 16 dagen door de Cairngorms, via Inverness en de North Coast 500 route naar Skye, en uiteindelijk langs Glen Coe en Loch Lomond terug naar Edingburgh. Wat heb ik zin in deze reis! Maanden geleden besloten we om de UK (en dan de Peaks, Lakes, Yorkshire en Schotland) als vakantiebestemming te kiezen.

We hebben wel wat met dit land: onze eerste vakantie, in 1990, hebben we liftend 4 weken in door Schotland getrokken en toen we van 1999-2001 in Cambridge woonden hebben we, op Schotland na, een groot deel van het land bereisd. Toen de kinderen klein waren zijn we een aantal keer bij vrienden en familie langs geweest, maar de laatste jaren is het voornamelijk bij een paar werkbezoeken aan Londen en Nottingham gebleven. Tijd dus voor reisplannen.

Tijdens mijn dinsdagochtend sessies in de sportschool keek ik de mooiste youtube filmpjes van spectaculaire routes, highland games en dronevluchten over eilanden en bergtoppen. In een nieuwe familie-app ‘UK trip 2019’ plaatste ik alle videos en allerhande informatie. Een beetje éénrichtingsverkeer was het wel, want de kinderen kon het in dat stadium nog helemaal niet boeien. Gelukkig deelde Jan mijn enthousiasme wel, en de plannen werden steeds concreter. De auto werd vervangen door een camper (een wens van Fiene), we zouden een rondrit maken, en Schotland moest een aanzienlijk deel van de route worden, met in elk geval Skye op de planning.

Een filmpje van de North Coast 500 gaf de doorslag: die route zou het uitgangspunt worden. Een route van 500 mijl langs de kust van het noordelijkste deel van het Schotse vaste land. Het wordt ook wel de Europese tegenhanger van Route 66 genoemd, en is sinds 2015 een officiële route met routegids, beschrijvingen en al. Behoorlijk ver naar het noorden, en gezien haalbare snelheid op 'single track roads' hebben we het Engelse gedeelte van de reis maar laten vallen.

De afgelopen weken heb ik afgeteld tot vertrek. Heerlijk om weer op reis te gaan met het gezin. Gniffelend om het gemopper van de kinderen: de hele tijd met z’n allen in één ruimte?? En als er iemand snurkt? En kunnen we wel douchen als we niet op een camping staan? En wat gaan we doen dan op vakantie? We gaan toch wel shoppen, he!? En niet de hele tijd eten in restaurantjes! En nu is het zover. We zijn vertrokken! Links houden! Hoeveel ruimte is er nog tot aan dat muurtje? Zijn alle kastjes dicht? Kan ik nu mijn telefoon opladen? Linksaf…. Korte bocht!! Werkt buienradar in het buitenland ook? Het lijkt wel al wat lichter te worden… toch? Regen. Met bakken. Kan ik de komende dagen ook nog een keer normaal naar een toilet?

Na een tussenstop bij de Tesco’s (om voorraden in te slaan), de Kelpies en het Falkirk Wheel, zijn we aan de rand van de Cairngorm Mountains in de stromende regen gestopt voor de nacht. Op het terrein van Peel Farm, een adresje uit de Britt Stop gids, een initiatief waardoor campers bij een locale boer, pub of landwinkel op het terrein mogen staan en als tegenprestatie voor wat clandizie zorgen.

Inmiddels is iedereen wakker en aan het aankleden. De routine moet nog geperfectioneerd worden - we lopen elkaar nog aardig in de weg in de kleine ruimte - maar er hangt een gezellige stemming en het is droog! Even naar het winkeltje van Peel Farm voor wat jam en azijn voor onderweg. En dan is het tijd 'to hit the road again! Cairngorms, we komen eraan!


  • 01 Augustus 2019 - 09:34

    Anny Van Laere:

    Veel plezier en goede reis.
    Het wordt een hele uitdaging met zijn allen in een kleine ruimte en regen. Dan wordt het maar singing in the rain !
    Grt. Anny

  • 01 Augustus 2019 - 18:21

    Peter En Adrie Tijssen:

    Na regen komt zonneschijn.
    Leuk om te lezen, aanpassen kleine woonruimte, links rijden, een mooie ervaring.
    Dat wordt genieten.
    Een prachtig land.
    Bedankt voor het leuke nieuws.
    Groetjes Peter en Adrie.

  • 02 Augustus 2019 - 13:32

    Paulien Zijlmans:

    Hallo luitjes,

    Weer een nieuwe uitdaging!
    Het lijkt mij een leuke trip te worden.
    Ik hoop dat het weer beter zal worden want als je de hele dag samen in een camper moet doorbrengen dan kan het wel eens "spannend"worden.
    Zoals je kunt zien heb ik een neiuw emailadres want inmiddels ben ik verhuisd.
    Heel veel plezier samen en een hele mooie en gezellige vakantie.
    groetjes, ook namens Albert

  • 02 Augustus 2019 - 15:59

    Evelien:

    Heerlijk hoe jij schrijft, lekker genieten .
    Veel plezier

  • 03 Augustus 2019 - 17:59

    Marianne Bracke:

    Heerlijk weer om van jouw "geschrijfsel" te mogen genieten! Geniet van jullie mooie reis! En als extraatje hoor je hier ook nieuwtjes uit je eigen vriendenkring! He Paulien, stuur me eens een mailtje!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan, Madelon, Nynke, Tijmen, Lena en Fiene

Actief sinds 12 Feb. 2012
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 43940

Voorgaande reizen:

28 Juli 2019 - 16 Augustus 2019

Met de camper door Schotland

21 April 2019 - 28 April 2019

Familiereis naar Puglia

18 Juli 2018 - 12 Augustus 2018

Balkan rondreis (2018)

13 Juli 2016 - 18 Augustus 2016

De Boertjes naar Ecuador (2016)

30 Juli 2012 - 14 Augustus 2013

Familie de Boer naar Boston (2012/2013)

Landen bezocht: