Sandy, baby.... - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van Jan, Madelon, Nynke, Tijmen, Lena en Fiene - WaarBenJij.nu Sandy, baby.... - Reisverslag uit Boston, Verenigde Staten van Jan, Madelon, Nynke, Tijmen, Lena en Fiene - WaarBenJij.nu

Sandy, baby....

Door: Madelon

Blijf op de hoogte en volg Jan, Madelon, Nynke, Tijmen, Lena en Fiene

30 Oktober 2012 | Verenigde Staten, Boston

Ma 29/10
Ik kan het ook niet helpen, maar ik heb al de hele dag het liedje ‘Sandy’ van de film Grease in mijn hoofd zitten. Sandy, can’t you see... Sandy, baby...

Helemaal niet grappig natuurlijk, want die hurricane Sandy is niet grappig, vooral niet als je deze hele dag de beelden van Altantic City, New York, Rhode Island ziet. Fikse overstromingen, harde wind stoten, en de ergste ellende moet nog gaan komen. Wij zitten de hele dag al met de tv en laptops aan, en ingetuned op nieuws, getallen en feiten van Sandy. Het laatste uur zijn de beelden uit New York verschrikkelijk: vreselijke overstromingen; ground zero is volledig onder water gelopen; een gigantische ontploffing in een electriciteits centrale; een snelweg tunnel helemaal volgelopen; en de eerste gebouwen zijn aan het instorten. Waar ze in het zuiden van New England op het moment vooral last hebben van de overstromingen (de wind wordt gelukkig wat minder), is er in West Virginia een ander probleem: daar hebben ze last van een blizzard, en er is al een heel pak sneeuw gevallen.

Echt vrolijk wordt je niet van al die berichten, en ik ben héél blij dat we niet dichter bij het oog van de orkaan zitten. Al heb je ook van die malloten die op Cape Cod staan te gillen van plezier en vol trots uitroepen: wat prachtig, wat schitterend, hier hoop ik elk jaar op, daarom wil je toch hier wonen, het kan niet hard genoeg gaan.... En die ook doodleuk weigeren te evacueren, want zo erg kan het toch niet zijn, en dat bepaal ik zelf wel. Totdat ze toch gered moeten worden. Dan moet een hulpverlener zijn leven gaan wagen, of ze klagen de politie, staat of gouverneur aan, natuurlijk. Ik kijk al met angst en beven uit naar de vreselijke televisiespotjes die vast zullen komen: ‘did you suffer damage from Sandy? Did a firefighter/police cop/rescue omit to help you? You might be eligible for compensation! Call …..’

In Massachusetts is er vooral veel wateroverlast in de kustplaatsen, maar door de hele staat zitten er een paar honderduizend mensen zonder stroom (in totaal in het Noordoosten 2,8 miljoen mensen zonder stroom, waarvan 670.000 in NYC), met name doordat er bomen om gewaaid zijn die de (boven)leidingen beschadigd hebben.

Voor ons is het eigenlijk een vrij gewone dag geweest. Na een rustige nacht werden we wakker met een beetje regen en wat wind. Om 9u werden we wel even opgeschrikt door een klap, die veroorzaakt werd doordat de helft van de boom voor ons huis naar beneden was gekomen. Mijn eerste reactie: pfff blij dat we de auto tóch nog in de garage hadden gezet (we hadden gisteren eigenlijk geen zin om eerst alle fietsen weg te halen en in de serre te zetten, maar anders paste de auto niet in de garage). Na een telefoontje naar de City of Newton, werd om 11u uur de boom alweer weg gehaald: op stukjes gezaagd met de kettingzaag en huppekee de versnipperaar in. Vijftien minuten later was de boom weg, de oprit geveegd (!) en de mannen weer op weg naar de volgende boom. En dat was het spannendste dat wij hebben mee gemaakt. De wind nam in de middag fors toe, maar met muziek en TV aan, en de dubbele ruiten van de stormramen merkten we er weinig van. De kinderen hebben een lekkere luie dag gehad, en hebben zich niet bijzonder druk gemaakt om de storm. Al zijn ze vanochtend wel de kelder in gegaan om hun speelgoed voor de zekerheid op de kasten en banken te leggen (zie foto), voor het geval dat er toch water de kelder in zou stromen, haha. En Tijmen liep af en toe naar de TV voor het nieuws. We hebben veel Skype oproepjes gehad en facebook berichtjes gekregen, we hebben spelletjes gedaan, gelezen, en zelfs nog wat huiswerk gemaakt. Wel hebben we de hele dag rekening gehouden met uitvallen van stroom (en op de website gekeken hoeveel procent in onze wijk er al uit lag), maar inmiddels is het half 12, en we zitten (nog steeds) allebei met een laptop op schoot.
De kinderen hadden wel graag met de kaarsen aan een spelletje gedaan. Maar dat mocht niet van mij (nou, mam, dat is ook niet gezellig), want met het risico dat het dagen kan duren voor er weer stroom is, wilde ik de kaarsen liever sparen voor als het echt nodig zou zijn.
Maar morgen zijn de scholen ook nog gesloten, en als er verder geen problemen zijn dan doen we morgenavond gewoon een spelletje bij kaarslicht!

• 30 Oktober 2012 - 08:34

Marjo:

Dag lieve fam. de Boer
    Saai is het in ieder geval niet! Het is leuk om jullie belevenissen te volgen.
    Madelon, je schrijft erg leuk, ik lees het graag.
    Het is een groot avontuur in de USA, dat schreef ik al eerder, hoop dat de storm bij jullie is meegevallen.
    Groet Marjo

• 30 Oktober 2012 - 09:23

Petra:

Dankzij jou galmt het nu ook door mijn hoofd....
    Vanmorgen was het eerste werk, de pc aanzetten en kijken of er nog wat nieuws was.
    Gelukkig lijken jullie er tot nu toe redelijk vanaf te komen. Zeker als je al die berichten hoort uit NY en zo. Gr. Petra

• 30 Oktober 2012 - 10:14

Bea:

Lieve allemaal

Oh Sandy baby deinde vanmorgen ook nog na in mijn hoofd. Ben blij dat het voor jullie allemaal meeviel en Colin is ook zo blij dat het goed is gegaan bij jullie. Hij was behoorlijk onder de indruk van Sandy. Ik begrijp dat jullie vandaag nog lekker een rustig dagje hebben. Vorige week wilde ik al rijdend foto maken van jullie herfsthuis aan de Oranje Nassaulaan maar die mislukte. Volgens mij gaat het goed met jullie en dat is fijn om te zien en horen. Ook de drop is geregeld dus wat wil je nog meer. De dagen vliegen hier voorbij en alles gaat z'n gangetje. Laten snel weer iets horenLiefs van ons x